تاریخ و فرهنگ ابهر

عیدفطر در ابهر

دوشنبه, ۱۳ خرداد ۱۳۹۸، ۰۱:۳۶ ب.ظ

وقتی ماه مبارک رمضان به پایان می رسد در روز عید فطر اوّل صبح همه مساجد جمع می شوند تا پس از طلوع آفتاب نماز فطر را اقامه نمایند. و علاوه بر نماز آن روز فطریه نیز در همان مجلس به صنودقها ریخته می شود تا بعدا بین فقرا و مستمندان تقسیم گردد. مبلغ فطریه را شب عید فطر خانواده ها کنار می گذارند و آن را از واجبات می دانند که می باید اوّل صبح به صاحبانشان تحویل گردد. در گذشته صبح قبل از طلوع آفتاب مردم دسته دسته بطرف امامزاده اسماعیل (ع) که در شناط قرار دارد به راه می افتند و بعد از زیارت بر می گشتند تا نماز بجا بیاورند.

اما اکنون دیگر آن رسم و رسوم نیست و در طول روز به زیارت می روند. و در این روز در شناط بازار روز هم تشکیل می شود و از اطراف روستا ها نیز برای زیارت می آیند و گاها بساط غذای ظهر را نیز در محوطه امامزاده دایر می نمایند. و باز در همین روز از ابهر و اطراف و روستاها به زیارت امامزاده یعقوب(ع) که در شهر صائین قلعه و در3کیلومتری آن بر روی تپه ای قرار دارد می روند و بعضی ها غذای ظهر و شب را نیز در همانجا میل می نمایند و پس از زیارت و قدم زدن در تپه های اطراف به منزل خود مراجعه می نمایند. 
در شب عید فطر نیز مردم مثل دیگر اعیاد، عید می گیرند و پلو می پزند و بعضی نیز آئینه بدست در پشت بامها بدنبال ماه نواند تا پایان ماه رمضان را همه اعلام نمایند.
بقول شاعر: 
در شب عید آن پری روی بی نقاب آمد برون / ماه می جستند مردم آفتاب آمد برون
منبع: کتاب فرهنگ عامیانه مردم ابهر 
نوشته: استاد محمد آقامحمدی 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۱۳
شایان ابهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی