تاریخ و فرهنگ ابهر

« ملّاداغی » ،عظیم ترین اسطوره ی منطقه ی ابهررود

دوشنبه, ۲۱ شهریور ۱۴۰۱، ۱۲:۴۹ ق.ظ

« ملّاداغی » ،عظیم ترین اسطوره ی منطقه ی ابهررود

(قسمت اول) نوشته: سید قاسم موسوی

ای برادر قصه چون پیمانه ایست

معنی اندر وی مثال دانه ایست  

دانه ی معنی بگیرد مرد عقل

ننگرد پیمانه را گر گشت نقل ( مولوی )

اگر بر کنار دریایی پهناور یا پای کوهی سر به فلک کشیده بایستیم و به آنها بنگریم دامنه های پائین کوه یا آب های نزدیک ساحل را روشن چنانچه هست می بینیم و چگونگی آنها را در می یابیم ، اما هر چه به دورتر و بالاتر نظر افکنیم وضوح و صراحت مشاهدات ما کمتر می شود . تاریخ و بن مایه های باستانی مناطق کهن نیز بر این قیاس است ، حوادث و وقایع قرن های نزدیک مدوّن و مشخص اند و قابل باور ، ولیکن هر چه به زمان های دورتر بیندیشیم ، روشنی ها و واقعیت ها کاستی می پذیرد و اگر به روزگاران بسیار دور بپردازیم بجائی می رسیم که سنگ نبشته ها ، سفال ها ، خرابه ها و دیگر نشانه ها و علامت هایی که مجموعا آثار باستانی نامیده می شوند روشنگر تاریخ نخواهد بود و چنین می نماید که ما به تاریکی و سکوت مطلق پیوسته ایم و ظلمت و خاموشی مطلق ، همه وحشت است و جهت خلاصی از این وحشت علومی چون تاریخ و باستان شناسی جوابگو نبوده و لذا علمی تحت عنوان اسطوره شناسی ( mythologiy ) به کمک و یاری انسان جستجوگر می آید و تنها در آن زمان است که مشخص می گردد اقوام ابتدایی برای رهایی از خاموشی و تاریکی و سکوت آغازین حیات ، اساطیری داشته اند که همه و همه لطیف ، دلنشین و خیال انگیز بوده اند .  تعریف اسطوره : البته اسطوره را معانی متفاوت است و تفاسیر مختلف ، عده ای آن را دروغ و فسانه می دانند ، عده ای دیگر آن را به سخن بی پایه و آنچه حقیقت ندارد تفسیر کرده اند ولی آنچه که مسلم است اسطوره یعنی رمز و نشانه و به تعبیری کامل تر سخن راز آمیز و به طور کلی رمز ها و نشانه های باستانی هر قوم و ملّتی را میتولوژی ( اسطوره شناسی ) آن قوم و ملّت می نامند. و این اسطوره ها برخی همراه با دین و برخی در کنار دین و حاشیه ی دین ها به کار رفته اند و به همین جهت بعضی از آنها در کمال زیبایی و نازکی و پرمغزی است و بسیاری دیگر سراسر وهم و گمان و ترس و پریشانی و خرافات است .  ناچار اساطیر هر ملّت ویژه ی او و نمودار فرهنگی اوست و با این همه باز نمی توان آن ها را دروغ دانست و بی شک نهال مذهب های کهن ، از همین اساطیر روئیده و بالیده شده است . و البته نباید از نظر دور داشت که در باور انسان عهد کهن ، درختان ، کوه ها ، رودخانه ها ، دریاچه ها و ... مانند انسان دارای روح بوده اند و تا آن جایی که می توان استنباط نمود کهن ترین عقیده ی دینی پرستش درخت ، رودخانه ، و کوه بوده و بسیاری کوه ها مقدّس و جایگاه خدایان بوده است ( اعتقاد به جان گرایی ) و پیشینیان ما معتقد بودند که در درون این کوه ها ، ارواحی وجود دارد که نیروی آفریننده یی را که در درون آنها نهفته است و از شگفت ترین شگفتی ها به شمار می رود هدایت می کند و بی گمان نیروی الهی است که به این صورت مجسّم در آمده است و باید مورد ستایش قرار گیرد که اگر به نمونه هایی از این کوه های مقدّس که جایگاه خدایان می دانستند بخواهیم اشاره داشته باشیم ، می توان از کوه فوجی یامای ژاپن ، کوه المپ یونان ، البرز کوه با قلّه ی دماوندش ( که در باور ایرانیان زرتشتی پل چینوت یا پل صراط از البرز به آسمان می رود همان پلی که کلیه ی ارواح در گذشتگان می بایست در طی طریق خود به سوی بهشت یا دوزخ از آن گذر کنند ) ، کوه بیستون ، کوه الوند همدان و ... یاد کرد . اما ایرانیان بر خلاف دیگر مردمان عهد کهن ( به ویژه یونانیان ) هرگز به این نکوشیده اند که خدایان و ایزدان اسطوره ای طرف ستایش و نیایش خود را از جهان پر گستره ی خیال و سینه ی فراخ آسمان بی کران به پائین بر کشند و به آنان ریختی در دسترس ببخشند و در تاقچه ی اتاقشان بنشانند و شاید یکی از رازهای دلبستگی ایرانیان به آئین های اساطیری و ایزدان باستانیشان  در همین آشنا نشدن از نزدیک با آنان باشد و اساطیر و ایزدان ایرانی هیچ وقت بت کریه و خاک گرفته ی دست ساختی نبوده اند که بارها و بارها از تاقچه ی اتاق بر خاک افتاده و گوشه ی لب و بینی اش پریده باشد ، بلکه برای ایرانیان اساطیر و ایزدانشان باید با همه ی توانائیها و زیبائیهایشان در پهنه ی آسمان آزاد بمانند ، تا بتوانند هر زمان که بخواهند در هر کجا ، حضورشان را نمایان کرده و از آن همه باشند ، هم انسان و هم دیگر موجودات ، لابد به سبب این گستردگی میدان کار است که ایزدان ایرانی مانند هزاران ایزد اسطوره ای مردمان دیگر سرزمین های پهنه ی گسترده ی گیتی ، به آسانی به باد فراموشی سپرده نشده اند و هنوز هم در جهان دانش و اندیشه ی خرد ، ایرانیان با دلبستگی به آنها می پردازند.

ادامه دارد...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱/۰۶/۲۱
شایان ابهری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی